مقایسه بازارهای مالی در جهان

به سراغ تحلیل بازارهای مالی خواهیم رفت.

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

مقایسه بازارهای مالی در جهان

۱۶ بازديد

مقایسه بازار مالی ایران با بازارهای مالی کشور های خارجی:

بازار مالی از جمله عناصر حیاتی اقتصاد هر کشور به شمار می‌آید و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند. این مقاله به مقایسه بازار مالی ایران با بازارهای مالی کشورهای غربی می‌پردازد. ابتدا، انواع بازارهای مالی در جهان توضیح داده شده و سپس بازار مالی ایران با برخی از این بازارها مقایسه می‌شود. مقایسه کردن بازارهای مالی به شما کمک میکند تا بتوانی بهترین بازار مالی جهت سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

انواع بازارهای مالی در جهان

بازار سهام:

در این بازار، اسهام و حقوق مالکیت شرکت‌ها عرضه و معامله می‌شوند. نمونه‌هایی از بازارهای سهام، بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) و بورس اوراق بهادار لندن (LSE).است.

بازار اوراق قرضی:

  • اوراق قرضی شامل اوراق تسهیلات بانکی و اوراق تسهیلات شرکت‌ها می‌شوند. نمونه‌هایی از بازارهای اوراق قرضیه، بازار اوراق قرضه آمریکا و بازار اوراق قرضه اروپا است. به طور کلی بازار اوراق قرضه زیرمجموعه بازار سرمایه است.

  بازار ارز یا بازار فارکس:

ارزها در این بازار معامله می‌شوند، از جمله ارزهای خارجی و ارزهای دیجیتالی. نمونه‌هایی از بازارهای ارز؛ بازار ارز بین ‌بانکی (Forex) و بازار ارز دیجیتال (کریپتو کارنسی). بازار فارکس برای معامله گرانی که به دنبال درآمد دلاری هستند میتواند منبع سرمایه گذاری خوبی باشد.

  بازار کالاهای اولیه:

این بازار شامل کالاهایی مانند نفت، طلا، غلات، و مواد معدنی است. نمونه‌هایی از بازارهای کالاهای اولیه: بازار نفت خام و بازار طلا است.

بازار مشتقات:

اوراق مشتقه به اوراق بهادار ثانویه میکویند که ارزش اوراق بهادار اولیه به آن ها مرتبط است. بازار مشتقات ارزش خود را از ابزارهایی مانند اوراق قرضه، کالاها، ارزها، نرخ های بهره و... به دست می آورد.

مقایسه بازار مالی ایران با بازارهای کشورهای غربی

بازار سهام:

بازار سهام ایران از نظر اندازه و حجم معاملات بسیار محدودتر از بازارهای مالی جهانی است.  ایران دارای بورس اوراق بهادار تهران (TSE) است که در مقایسه با بورس نیویورک (NYSE) یا بورس لندن (LSE) از لحاظ حجم معاملات کمتری برخوردار است.

بازار اوراق قرضه:

بازار اوراق قرضه در ایران نسبت به بازارهای مالی غربی در مراحل ابتدایی از توسعه قرار دارد. در مقابل، بازارهای اوراق قرضه غربی، از جمله بازار اوراق قرضه آمریکا، یکی از بزرگترین بازارهای دنیا هستند.

بازار ارز:

بازار ارز ایران نیز با محدودیت‌های تجاری و تحریم‌های بین‌المللی مواجه است که تأثیر مستقیمی بر نرخ ارز دارد.

بازار ارز غربی به عنوان بازار ارز بین‌بانکی بسیار بزرگ و فعال شناخته می‌شود که معاملات بزرگ بین بانک‌ها و نهادهای مالی انجام می‌دهد.

بازار کالاهای اولیه:

ایران به عنوان یک کشور تولیدکننده نفت، در بازار نفت جهانی نقش مهمی دارد. این بازار از تغییرات در قیمت نفت تأثیر می‌پذیرد. بازارهای کالاهای اولیه غربی نیز به عنوان منابع مهمی از منابع معدنی و کشاورزی به شمار می‌روند که تأثیرات جهانی دارند.

مقایسه بازار مالی ایران با بازارهای کشورهای غربی

بازار سهام:

بازار سهام ایران از نظر اندازه و حجم معاملات محدود تر از بازارهای مالی غربی است. ایران دارای بورس اوراق بهادار تهران (TSE) است که در مقایسه با بورس نیویورک (NYSE) یا بورس لندن (LSE) از لحاظ حجم معاملات کمتری برخوردار است. شما میتوانید از وبسایت خانه سرمایه به روز ترین اطلاعات را درباره بازار مالی ایران دریافت کنید.

بازار اوراق قرضی:

بازار اوراق قرضه در ایران نسبت به بازارهای مالی غربی در مراحل اولیه ‌تری از توسعه قرار دارد. در مقابل، بازارهای اوراق قرضه غربی، از جمله بازار اوراق قرضی آمریکا، یکی از بزرگترین بازارهای دنیا هستند.

بازار ارز:

بازار ارز ایران نیز با محدودیت‌های تجاری و تحریم‌های بین‌المللی مواجه است که تأثیر مستقیمی بر نرخ ارز دارد.

بازار ارز غربی به عنوان بازار ارز بین ‌بانکی بسیار بزرگ و فعال شناخته می‌شود که معاملات بزرگ بین بانک‌ها و نهادهای مالی انجام می‌دهد.

بازار کالاهای اولیه:

ایران به عنوان یک کشور تولیدکننده نفت، در بازار نفت جهانی نقش مهمی را ایفا میکند. این بازار از تغییرات در قیمت نفت تأثیر می‌پذیرد. بازارهای کالاهای اولیه غربی نیز به عنوان منابع مهمی از منابع معدنی و کشاورزی به شمار می‌روند که تأثیرات جهانی دارند.

مقایسه بازار های مالی از نظر ارزش بازار:

اگر بخواهیم ارزش بازار های جهانی را در بورس بگوییم. به ترتیب عبارت است از بورس نیویورک، بورس نزدک، بورس یورونکست، بورس تهران

مقایسه بازارهای مالی از نظر میانگین سرعت گردش سهام:

منظور از سرعت گردش سهام، حجم در گردش هر بورس است. مثلا میانگین سرعت در گردش سهام کشور ایتالیا، 350 درصد در سال 2014 است. حجم در گردش کشور ایران 38 درصد است.

مقایسه بازار های مالی از نظر ارزش و حجم معامله ماهانه:

حجم معامله ماهانه بورس ایران در آمارهای رسمی ثبت نشده است. ولی تقریبا ارزش معامله ماهانه بورس تهران

نسبت به  سایر کشورها پایین است.

مقایسه بازار مالی از نظر ارزش و حجم ماهیانه:

حجم معاملات ماهانه از دیگر فاکتورهای مهم در باز ار مالی است. معاملات بورس ایران بین 4000 تا 6000 متغیر است. حجم معاملات بازار بورس نیویورک بین 1200 تا 1400 است. از این رو، مبینیم که حجم معاملات کشور ایران نسبت به نیوورک بسیار اندک است.

مقایسه بازار فارکس در ایران و کشورهای دیگر:

فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان شناخته شده است. میانگین حجم معاملات روزانه در فارکس معادل است با 7.5 تریلیون دلار است. حجم معاملات بازار فارکس ایران ثبت نشده است.

بازار مالی ایران بستر مناسبی برای سرمایه گذاری است. با توجه به تورم های حاکم بر کشور، بهترین راه برای حفظ ارزش پول و سودآوری. سرمایه گذاری در بازارهای مالی است. پیدا کردن یک بازار مالی مناسب باری سرمایه گذاری بسیار مهم است. زیرا باید پیش از سرمایه گذاری در بازارهای مالی، ابتدا شرایط در حال حاظر بازار مالی مورد نظر را تحلیل کرده و آینده آن را نیز تحلیل و بررسی کنیم. به هیچ وجه پیش از مشاوره با متخصصان حوزه مالی اقدام به سرمایه گذاری کنید.

برای سرمایه گذاری سودآور باید چه اقداماتی انجام دهیم.

برای سرمایه گذاری سودآور ابتدا باید بهترین بستر ممکن را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم. بهترین بستر، ممکن است برای افراد متناسب با نیازشان متفاوت باشد. بهترین اقدام این است که از متخصصان بازارهای مالی مختلف مشاوره دریافت کنید تا بتوانید تا حد ممکن ریسک ضرر کردن در آن بازار را کاهش دهید. به عنوان مثال اگر قصد سرمایه گذاری در بازار فارکس را دارید، باید با مشاوران این حوزه مشورت کنید. اگر هنوز نیاز خود را تشخیص نداده اید و نمیدانید بستر مناسب برای سرمایه گذاری کجاست، میتوانید از مشاوران مالی کمک بگیرید. مشاوران مالی شرکت حسابداری ازتا با داشتن تجربه در حوزه انواع بازارهای مالی میتوانند مشاوران خوبی در این حوزه باشند. پس از آن که بازار مالی مورد نظر خود را انتخاب کردید، میتوانید به صورت تخصصی با مشاوران مالی متخصص در آن حوزه فعالیت کنید.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.